Paradentose

Hvad er parodontose?

Parodontose er et andet ord for tandkødsbetændelse og kaldes i nogen sammenhænge for De Løse Tænders sygdom. Dette skyldes, at fremtræden parodontose kan gøre patienterne tandløse. Ved parodontose har tandkødsbetændelsen spredt sig nede omkring tandroden. Parodontose skal behandles for ikke at opleve tab af tandens rodfibre, der i værste fald kan føre til nedbrydning af tandknoglen. Parodontose viser sig oftest i form af blødninger fra tandkødet, men sygdommen kan også forekomme uden at du selv lægger mærke til det. Parodontose kan dog være meget ubehageligt, smertefuldt og æstetisk udfordrende. Oftest kaldes parodontose en ’voksen-sygdom’, da den først fremkommer fra midten af 30-erne og op. Fremkommer den tidligere, er der ofte tale om en ekstra aggressiv form, der kræver hyppige tandlægebesøg og behandling med antibiotika.

Hvorfor opstår parodontose?

Parodontose begynder hyppigst som en let og almindelig tandkødsbetændelse, også kaldet gingvitis. Denne kan dog ved hjælp af flere faktorer udvikle sig til tandsygdommen parodontose. De hyppigste faktorer kan i denne forbindelse være: Dårlig mundhygiejne, rygning, stress, svækket immunforsvar og genetiske faktorer. Diagnosen parodontose stilles af en tandlæge eller tandplejer – oftest gennem et røntgenbillede af patientens tandsæt, da parodontosen ikke altid kan ses med det blotte øje.

Hvordan behandles parodontose?

Når man skal behandle parodontose, skelner man ofte mellem almindelig og udvidet behandling. Den udvidede behandling kræves typisk, hvis der er tale om meget fremtræden parodontose. Ved den almindelige behandling fjerner tandlægen eller tandplejeren belægninger og tandsten på tænderne og fjerner bakterier fra tænderne og pocherne (tandkødslommerne). Herefter er det patientens ansvar at opretholde en god mundhygiejne gennem regelmæssig tandbørstning og brug af tandtråd. Normalvis efterses patienten hver tredje måned hos tandlægen. Ved en udvidet behandling, hvor parodontosen er meget udbredt, kan en tandkødsoperation være nødvendig. I et sådant tilfælde vil tandlægen enten fjerne dele af tandkødet, så det tandkød der er tilbage, er nemmere at holde rent og fri fra bakterier eller forsøge at genopbygge knoglen ved siden af de parodontoseramte tænder. Det er væsentligt at påpege, at man ved regelmæssige tandlægebesøg kan forebygge fremtræden parodontose; og herved en udvidet behandling. På den måde kan det undgås at skulle gennem et omfattende indgreb.

Download en yderligere beskrivelse af behandlingen her