Akuttandlæge og tandlægevagten på Bornholm

Akut tid inden for klinikkens åbningstider

Tandpiner er sjældent planlagt, og de kommer gerne ubelejligt. Vi vil derfor gerne prioritere din akutte tandbehandling. Ring til os så tidligt på dagen som muligt. Vi har afsat tid i kalenderen til akutte behandlinger, og jo tidligere du ringer, jo nemmere er det for os at prioritere din behandling.

Vi bestræber os efter at finde en tid samme dag, som du kontakter os.
Vi vil vejlede dig telefonisk for at mindske dine tandsmerter så meget som muligt indtil behandlingen.

Det er meget vigtigt, at du ringer til os så snart du oplever tandpinen. Hvis du oplever periodisk tandpine, som kommer og går, er det også vigtigt du ringer. Hvis tandpinen forsvinder, vil der ikke gå lang tid før den dukker op igen. Tandsmerten vil kun blive værre jo længere tid du venter. Jo længere tid du venter, jo større er risikoen også for, at din behandling bliver mere krævende og kompliceret.

Vi laver både akutte tandbehandlinger på vores klinikker i Rønne og Klemensker.

Åbningstider i Rønne og Klemensker.

Mandag:
Tirsdag:
Onsdag:
Torsdag:
Fredag:

08.00 – 15:30

Uden for klinikkernes åbningstider

Oplever du smerter uden for vores åbningstid, kan du booke tid online. Du kan læse længere nede, hvordan du bedst kan håndtere smerten i mellemtiden. Vi kontakter dig, så snart vi ser din booking den efterfølgende arbejdsdag.

Kontakt Tandlægevagten på Bornholm

Tandlægevagten kan kontaktes på lørdage, søndage og helligdage. Du kan kontakte dem på telefonnummer 21174147 i tidsrummet mellem klokken 10:00 og klokken 10:30.

Derudover kan du kontakte Region Hovedstadens Akuttelefon på telefonnummer 1318.

Sådan håndterer du bedst tandpinen
frem til din akutte tandlægebehandling.

Du kan tage smertestillende piller mod din tandpine. Hvis du har meget intense smerter vil du opleve, at smertestillende medicin kun kan tage toppen. Sørg altid for at læse indlægssedlen og overhold den daglige anbefalede dosis.

Sørg for at holde din mund ren med tandbørstning og tandtråd mindst 2 gange dagligt. Børst blidt i området hvor tandpinen er værst. Børst med fluoridholdig tandpasta for at sikre den fulde effekt af din tandbørstning.

Hvis området er rødt og hævet, kan du skylle med klorhexidin beregnet som mundskyl.

Hvordan behandles tandpine?

Det er forskelligt, hvad der forårsager tandpinen men fælles for tandpiner er, at det er et tegn på at noget er galt. Du bør derfor tage det alvorligt og kontakte os hurtigst muligt.

De mest almindelige årsager til akut tandpine er

• Hul i tanden
  • Tandkødsbetændelse
  • Tandrodsbetændelse
  • Parodontose
  • Tandfrembrud

Behandlingerne afhænger af, hvad årsagen til tandpinen er. Det kan godt være svært at finde frem til hvad der forårsager tandpinen, fordi symptomerne på tandpinen minder meget om hinanden.