Graviditet og tandbehandling

Når man bliver gravid, melder spørgsmålene sig vedrørende ens regelmæssige tandlægebesøg. Det er ikke altid nemt at danne sig et overblik over, hvad der skal ske med ens tandbehandling, når man bliver gravid.

Det er vigtigt for dine tænder, at du fortsætter dit forløb hos tandlægen, for på den måde at vedligeholde din gode tandsundhed. Vi vil guide dig igennem de forbehold, som er gældende for gravide. Vi har bl.a. stor fokus på bedøvelse og tandbehandling.

Kost og mundhygiejne

At være gravid er også en forberedelse på at være mor. Du bliver i den forbindelse mere opmærksom på din kost, og hvad der er godt for dit barn. Herudover bliver du også opmærksom på din egen trivsel og sundhed. Når man er gravid, får mange også en trang til søde sager. Her skal du være ekstra opmærksom på din mundhygiejne.

Det handler om, at tænderne skal holdes rene med en blød tandbørste og fluortandpasta. Undgå gerne en tandpasta med højt fluorindhold. Bornholms Tandklinik anbefaler også, at du bruger hjælpemidler som tandtråd og tandstikker efter hvert måltid. Herved får du fjernet de madrester, som tandbørsten ikke kan klare. Madrester kan udvikle sig til bakteriebelægninger.

Huller i tænderne opstår, når bakteriebelægninger får lov til at blive siddende i længere tid. Det er derfor vigtigt at holde tænderne rene. Det er nemlig bakterier, der giver tandkødsbetændelse og blødende tandkød.

Tandlægebesøg

Under din graviditet bliver tandkødet mindre stærkt og kommer let til at bløde. Det skyldes ændringer i hormonbalancen. Det er derfor vigtigt, at du passer dine regelmæssige tandlægebesøg og fortæller din tandlæge, at du er gravid.

Vi anbefaler også, at du får et ekstra tjek hos tandlægen for at kontrollere din tandsundhed. På den måde får du også mulighed for at spørge din tandlæge til råds om spørgsmål, du måtte have.

Vi tager imod nye patienter fra Bornholm, blandt andet fra følgende byer: Hasle, Nexø, Gudhjem, Svaneke, Nyker, Østermarie, Arnager og Pedersker. Blev din by ikke nævnt? Kontakt os, og vi finder en løsning sammen.

Bornholms Tandklinik – Tandlæge Bornholm

Snellemark: 56 95 14 47